filmik "zgrzewanie warstw"
Moderator: Zarząd
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Jacek km9
Mam prośbę mógłbyś zamieścić zdjęcia tych pęknięc bo rozmowa o mozliwości naprawy bez wglądu jakie ma to postac to raczej sensu nie ma
Mam prośbę mógłbyś zamieścić zdjęcia tych pęknięc bo rozmowa o mozliwości naprawy bez wglądu jakie ma to postac to raczej sensu nie ma
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Trening czyni mistrza. 

Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Panowie rzucam wyzwanie
kto opracuje najlepsze sposoby usuwania peknięc po hartowniczych w ostrzach ( nagroga piwo
)
Ja przyznam się choc może to świetokractwo do stosowania nigomatu

kto opracuje najlepsze sposoby usuwania peknięc po hartowniczych w ostrzach ( nagroga piwo

Ja przyznam się choc może to świetokractwo do stosowania nigomatu

- Shirotatsu
- Posty: 535
- Rejestracja: 28 stycznia 2005
- Lokalizacja: Kraków
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Ja taką głownie tne na kawałki i dodaję do pakietów lub jeśli się da to robię tanto lub wakizashi.
Ale absolutnie nie spawam bo to nie ma sensu.
Ale absolutnie nie spawam bo to nie ma sensu.
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
shiro ja takie cos robię w ostrzach do mieczy powiedzmy na kominek niestety wśród zamawiających większoścto osoby chcąc miec cos na stojaku nie koniecznie do tamashi giri. Fakt nie odwarzyłbym se zrobć czegoś takiego w oszu do cięcia bo marne tego by były efekty
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Shiro dowiedziałem sie ostatnio od Grafa o tym ,że do pakietów dodawano kiedys miedz co tworzyło tzw złote włosy czemu to miało służyc i co powoduje prócz efektu wizualnego
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Pytanie było do Shira ale wtrącę trzy grosze, Otuż teoretycznie żelazo zgrzewa się do 0,65 procent węgla ale to teoria w praktyce dodatek manganu lub właśnie miedzi polepsza zgrzewalność ale nie dodaje się miedzi do pakietu tylko już w czasie wytopu.Często ruda już ma domieszki miedzi. Natomiast złote włosy powstaja przez dodanie złota , które działa podobnie jak miedź tyle że miedzi w stopie nie widać a złoto owszem.KIedys robiłem z tym sporo prób i postaram się pokazać w październiku.
- Shirotatsu
- Posty: 535
- Rejestracja: 28 stycznia 2005
- Lokalizacja: Kraków
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Właściwie to powinniśmy przestać używać zwrotu żelazo, gdyż wszystko to czym operujemy - materiał- to stal - stop żelaza z węglem. Owszem dawniej kowale używali tego sformułowania do stali miękkich (niskoweglowych) ale zawsze jest to stal.
Co do zgrzewalności stali to Yakiba masz racje teoretycznie czysta stal węglowa zgrzewa się niby do zawartości ok. 0, 65% C a te stale o wyższej zawartości wegla muszą niby mieć odpowiednio większą zawartość manganu by mogły być zgrzewalne. Ale praktycznie wygląda to tak że własciwie kazda stal jest zgrzewalna tylko trzeba odpowiedniej do tego temperatury no i wtedy strasznie trzeba uważać aby stali nie przepalić bo będzie do wyrzucenia. Natomiast mangan niestety w zbyt dużej ilości powoduje rozrost ziarna stali co jest przy głowniach bardzo niekorzystne gdyż przy hartowaniu powstanie martenzyt gruboiglasty, który jest bardzo kruchy. Tak że stale z wysoka zawartością manganu wcale takie dobre nie są na głownie japońskie selektywnie hartowane.
Ale pytanie własciwie dotyczyło tzw. złotych włosów - kiedyś właśnie wymieniałem zdania na ten temat z Grafem. Jeśli chodzi o moje zdanie na ten temat to nie wykluczam dodawania do stali miedzi czy złota. Ale "złote włosy" czyli dla mnie "kinsuji" to absolutnie nie jest efektem dodawania złota czy miedzi. To co jest nazywane jako złote włosy, nici czy nawet właściwiej włókna (bo kin - suji dokładnie oznacza - złote włókno) to jest efekt czysto metalurgiczny i są to po prostu pasma o dużo silniej naweglonym obszarze i po zahartowaniu własnie uwidaczniają się na tle hamonu białego jako takie jakby nitki czy włókna. bardzo często są to własciwie nawet wydzielone węgliki, które w zależności od sposobu polerowania maja kolor najczęściej srebrzysty ale czasem pod pewnym katem padania daja złociste refleksy. To samo się tyczy efektu inazuma.
I zapewniam że absolutnie to nie ma zwiazku ze złotem czy miedzią. Te efekty powstaja na głowni własnie dzięki temu że pakiety są zgrzewane i kute na weglu drzewnym - dzięki temu czasem dochodzi w niektórych miejscach do silnego nawęglenia (koncentracji wegla) a dzieki wydłuzaniu pakietu podczas kucia sunobe staja się pasmami czy tez włóknami.
Natomiast nie wykluczam uzywania dodatków złota do pakietów ale wtedy efekt jest nieco inny, gdyż objawia się w hada ale wtedy tego złota musi być naprawdę stosunkowo dużo żeby to było widoczne. Choć z drugiej strony wcale nie koniecznie, bo jeśli się gdzieś tam umieści kawałek złotej blaszki w pakiecie to po wykuciu z tego głowni moze to być w jakiś minimalny sposób widoczne ale nie znam na to zadnej japońskiej nazwy.
Oczywiscie mogę się mylić co do tego złota w pakiecie bo zadnych prób nie robiłem, ale tak mi wychodzi z logicznego myślenia. Strasznie jestem ciekaw tych efektów o których piszesz Yakiba i jakiej ilosci złota dajesz do pakietu żeby to było widoczne. Napisz coś o tym wiecej bo jest to dość nurtujace.
Co do zgrzewalności stali to Yakiba masz racje teoretycznie czysta stal węglowa zgrzewa się niby do zawartości ok. 0, 65% C a te stale o wyższej zawartości wegla muszą niby mieć odpowiednio większą zawartość manganu by mogły być zgrzewalne. Ale praktycznie wygląda to tak że własciwie kazda stal jest zgrzewalna tylko trzeba odpowiedniej do tego temperatury no i wtedy strasznie trzeba uważać aby stali nie przepalić bo będzie do wyrzucenia. Natomiast mangan niestety w zbyt dużej ilości powoduje rozrost ziarna stali co jest przy głowniach bardzo niekorzystne gdyż przy hartowaniu powstanie martenzyt gruboiglasty, który jest bardzo kruchy. Tak że stale z wysoka zawartością manganu wcale takie dobre nie są na głownie japońskie selektywnie hartowane.
Ale pytanie własciwie dotyczyło tzw. złotych włosów - kiedyś właśnie wymieniałem zdania na ten temat z Grafem. Jeśli chodzi o moje zdanie na ten temat to nie wykluczam dodawania do stali miedzi czy złota. Ale "złote włosy" czyli dla mnie "kinsuji" to absolutnie nie jest efektem dodawania złota czy miedzi. To co jest nazywane jako złote włosy, nici czy nawet właściwiej włókna (bo kin - suji dokładnie oznacza - złote włókno) to jest efekt czysto metalurgiczny i są to po prostu pasma o dużo silniej naweglonym obszarze i po zahartowaniu własnie uwidaczniają się na tle hamonu białego jako takie jakby nitki czy włókna. bardzo często są to własciwie nawet wydzielone węgliki, które w zależności od sposobu polerowania maja kolor najczęściej srebrzysty ale czasem pod pewnym katem padania daja złociste refleksy. To samo się tyczy efektu inazuma.
I zapewniam że absolutnie to nie ma zwiazku ze złotem czy miedzią. Te efekty powstaja na głowni własnie dzięki temu że pakiety są zgrzewane i kute na weglu drzewnym - dzięki temu czasem dochodzi w niektórych miejscach do silnego nawęglenia (koncentracji wegla) a dzieki wydłuzaniu pakietu podczas kucia sunobe staja się pasmami czy tez włóknami.
Natomiast nie wykluczam uzywania dodatków złota do pakietów ale wtedy efekt jest nieco inny, gdyż objawia się w hada ale wtedy tego złota musi być naprawdę stosunkowo dużo żeby to było widoczne. Choć z drugiej strony wcale nie koniecznie, bo jeśli się gdzieś tam umieści kawałek złotej blaszki w pakiecie to po wykuciu z tego głowni moze to być w jakiś minimalny sposób widoczne ale nie znam na to zadnej japońskiej nazwy.
Oczywiscie mogę się mylić co do tego złota w pakiecie bo zadnych prób nie robiłem, ale tak mi wychodzi z logicznego myślenia. Strasznie jestem ciekaw tych efektów o których piszesz Yakiba i jakiej ilosci złota dajesz do pakietu żeby to było widoczne. Napisz coś o tym wiecej bo jest to dość nurtujace.
- GrafRamolo
- Posty: 4000
- Rejestracja: 17 listopada 2003
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Dodawanie miedzi ale do wytopu mialo chyba na celu jakies utwardzenie stali, ja tylko powtarzam co wyczytalem.
Jednak musze zgodzic sie z shiro, iz "zlote wlosy" to raczej efekt naweglenia.Choc dodanie zlota zaintrygowalo mnie.
Jednak musze zgodzic sie z shiro, iz "zlote wlosy" to raczej efekt naweglenia.Choc dodanie zlota zaintrygowalo mnie.
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Mam pytanie od której części głowni powinno sie ją wkładac do rynny podczas hartowania ?
i ile należy trzymać w wodzie do wystygnięcia czy zanurzyć i wyjąć
ja osobiście cały czas ekperymentuje ale przy stalach narzedziowych nie trzymam głowni do całkowitego ( tak nie dosłownie )wystygnięcia tylko po zanurzeniu wyjmuję .
Jak robia to eksperci ukłon w kierunku Master Shiro
i ile należy trzymać w wodzie do wystygnięcia czy zanurzyć i wyjąć
ja osobiście cały czas ekperymentuje ale przy stalach narzedziowych nie trzymam głowni do całkowitego ( tak nie dosłownie )wystygnięcia tylko po zanurzeniu wyjmuję .
Jak robia to eksperci ukłon w kierunku Master Shiro

Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Być może żlote włosy są wynikiem nawęglenia ale zawartość złota w niektórych starych koto została stwierdzona analitycznie i to w ilości od 0,5 do 1 procent a miedź znacznie polepsza kowalność i zgrzewalność stali i są to już współczesne doświadczenia.A ze zgrzewaniem to masz rację Shiro wszystko zależy od wyczucia temperatury.
- Shirotatsu
- Posty: 535
- Rejestracja: 28 stycznia 2005
- Lokalizacja: Kraków
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Nie czuje sie w żadnym wypadku ekspertem ani metalurgiem, co prawda miałem na studiach dość duzo zajęć z metalurgii i metaloznawstwa i troche wiedzy z tego wyniosłem. Po prostu dziele sie tym co wiem.
Co do miedzi w stalach to z tego co się orientuje i jeśli jest dodawana specjalnie to na pewno nie w celu utwardzenia stali tylko w celu zwiekszenia odporności stali na korozję atmosferyczną.
Natomiast co do sposobu hartowania to ja wkładam głownie najpierw kissaki (dlatego, że kissaki najszybciej stygnie), ale jest to minimalne wyprzedzenie. To wyglada coś tak jak zanurzanie się płynacego okrętu podwodnego.
Przeważnie wytrzymuje głownię do końca w wodzie ale czasem też wyciągam wcześniej. To z tym wcześniejszym wyciąganiem nazywa się hartowaniem przerywanym i jest bardzo korzystne dla głowni gdyż zmniejsza naprężnia wewnętrzne. Jednak jest to dosć trudne gdyz trzeba utrafić z wyciagnieciem mniej wiecej na poczatek przemiany martenzytycznej. Nie należy tego robić zbyt wcześnie bo może się wtedy zahartować głownia na tak zwany bajnit. A bajnit jest nieco " miękkszy" od martenzytu i nie wystąpi efekt lini yakiba (habuchi) a hamon bedzie bardzo niewyraźny.
Co do miedzi w stalach to z tego co się orientuje i jeśli jest dodawana specjalnie to na pewno nie w celu utwardzenia stali tylko w celu zwiekszenia odporności stali na korozję atmosferyczną.
Natomiast co do sposobu hartowania to ja wkładam głownie najpierw kissaki (dlatego, że kissaki najszybciej stygnie), ale jest to minimalne wyprzedzenie. To wyglada coś tak jak zanurzanie się płynacego okrętu podwodnego.
Przeważnie wytrzymuje głownię do końca w wodzie ale czasem też wyciągam wcześniej. To z tym wcześniejszym wyciąganiem nazywa się hartowaniem przerywanym i jest bardzo korzystne dla głowni gdyż zmniejsza naprężnia wewnętrzne. Jednak jest to dosć trudne gdyz trzeba utrafić z wyciagnieciem mniej wiecej na poczatek przemiany martenzytycznej. Nie należy tego robić zbyt wcześnie bo może się wtedy zahartować głownia na tak zwany bajnit. A bajnit jest nieco " miękkszy" od martenzytu i nie wystąpi efekt lini yakiba (habuchi) a hamon bedzie bardzo niewyraźny.
- Shirotatsu
- Posty: 535
- Rejestracja: 28 stycznia 2005
- Lokalizacja: Kraków
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Co do miedzi jeszcze to zbyt duza ilość miedzi w stali jest niekorzystna gdyż powoduje przesuniecie granicy początku przemiany martenzytycznej w dół co jest niedobre bo wtedy przy normalnym hartowaniu (bez wymrażania) wzrasta ilosć austenitu szczątkowego w martenzycie. A w granicznych przypadkach - ale to głównie dotyczy duzej ilości Manganu miedzi w duzo mniejszym stopniu- moze spowodować, że stal ochłodzona do temp otoczenia bedzie miała dalej strukture austenityczna.
To sa zastrzeżenia co do stali nam potrzebnych do wykonywania głowni. Bo na przykład miedź jest zdaje się korzystna w stalach do hartowania na bajnit własnie przez to obnizenie temp. początku przemiany martenzytycznej. Ale tak jak napisałem wcześniej - ekspertem nie jestem.
Obecności złota nie neguje wcale. Zastanawiam się jedynie czemu miało to służyć. Czy było to moze wynikiem zanieczyszczenia rud piaskowych złotem czy tez celowe działanie kowali.
To sa zastrzeżenia co do stali nam potrzebnych do wykonywania głowni. Bo na przykład miedź jest zdaje się korzystna w stalach do hartowania na bajnit własnie przez to obnizenie temp. początku przemiany martenzytycznej. Ale tak jak napisałem wcześniej - ekspertem nie jestem.
Obecności złota nie neguje wcale. Zastanawiam się jedynie czemu miało to służyć. Czy było to moze wynikiem zanieczyszczenia rud piaskowych złotem czy tez celowe działanie kowali.
- GrafRamolo
- Posty: 4000
- Rejestracja: 17 listopada 2003
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Rudy piaskowe pochodzily z rzek zloto tez czesto tam wystepuje moze twoje dedukowanie shiro jest trafne.
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Ale czy stop z tak mala zawartoscia zlota nie bedzie homogeniczny? Zwlaszcza przy mieczach warstwowych?
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Siro powiem wracając do hartowania ,że hartowanie przerywane stosuje gdy haruje siekierę ze wstawka ze sprężyny lub przecinak ze stali sprężynowej i zapobiega to pekaniu materiału. Powiem ,że mnie poprostu tak nauczono a nigdy się nie zastanawiałem nad przemianami zachodzącymi w stali
ale miło poznać teorię zachodzących procesów 


Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Postanowiłem napisac dwa posty po koleji a co tam
Shiro pytanie: zaczynasz kucie ostrza z sobune od nakago czy kisaki ?
I jeszcze jedno czy nagago kuje się ze rdzenia czy płaszcza przy mieczu warstwowym z rdzeniem
bo mi jakoś z ksiązki wynika ,że nakago to część rdzenia nie płaszcza ale pewnie sie mylę 

Shiro pytanie: zaczynasz kucie ostrza z sobune od nakago czy kisaki ?
I jeszcze jedno czy nagago kuje się ze rdzenia czy płaszcza przy mieczu warstwowym z rdzeniem


- Shirotatsu
- Posty: 535
- Rejestracja: 28 stycznia 2005
- Lokalizacja: Kraków
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Ja zawsze zaczynam kuć od kissaki i jadę w kierunku nakago.
Co do odkuwania nakago przy głowniach warstwowych to właściwie staram się wykuc z całego materiału - płaszcz i rdzeń. I tak powinno się to robic aby nie osłabiac konstrukcji. Mimo że nakago nie jest zahartowane (jest całe pod glinką ) to lekko sie utwardza podczas hartowania tak jak reszta głowni oblepiona glinka (ok 38 - 42 HRC)
Co do odkuwania nakago przy głowniach warstwowych to właściwie staram się wykuc z całego materiału - płaszcz i rdzeń. I tak powinno się to robic aby nie osłabiac konstrukcji. Mimo że nakago nie jest zahartowane (jest całe pod glinką ) to lekko sie utwardza podczas hartowania tak jak reszta głowni oblepiona glinka (ok 38 - 42 HRC)
Stal
Sorki, że wrzucam coś nie w temacie ... ale co sadzicie o stali "szabelnej" mam od groma różnych bagnetów "po prejściach" i zastanawiam się co z tego wyjdzie. Poza tym gwoździe podobno "średniowieczne" ale nie badałem ich metodą C14. W każdym razie - może ktoś pracował na tym. Ostatnio Mr Janusz Lukaszczyk przesłał mi fotke wspaniałego tanto zrobionego z XVII wiecznych gwoździ i widać, że to ma sens. Jestem ciekaw waszego zdania.
Boże ... daj mi cierpliwość ...
- GrafRamolo
- Posty: 4000
- Rejestracja: 17 listopada 2003
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Japonczycy tak miedzy innymi pozyskiwali material, przetapiajac stare gwozdzie garnaki i narzedzia.
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Ma to sens ,ale trzeba po skuciu całość nawęglić bo gwożdzie są z miękkiego żelaza, natomiast bagnety to najczęściej stal węglowa, średnio ok 0,55
- Shirotatsu
- Posty: 535
- Rejestracja: 28 stycznia 2005
- Lokalizacja: Kraków
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
A propos tego tanto zrobionego z gwoździ - to w japonii bardzo często stare gwoździe były wykonane z tamahagane. I tak jak napisał Graf obecnie niektórzy kowale japońscy pozyskują stal na miecze właśnie ze starych gwożdzi lub innych elementów stalowych jak radła, sierpy noże motyki stalowe.
Tak, że te gwoździe japońskie znacznie róznia sie od europejskich
Tak, że te gwoździe japońskie znacznie róznia sie od europejskich

Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Pamiętasz Shiro jak pisałem o pomyśle dodawania kawałków starych siekier do pakietu
własnie o cos takiego mi chodziło te naprawde stare narzędzia były robione ze stali nie stopowej żadko wówczas zdarzał się szajs metal meiding hina 


- Shirotatsu
- Posty: 535
- Rejestracja: 28 stycznia 2005
- Lokalizacja: Kraków
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Pamietam, tylko musisz wziąść pod uwagę, że dawniej siekierki były robione metodą zgrzewania na klin. Czyli tylko samo ostrze było ze stali wysokoweglowej a reszta siekierki jak to dawniej mawiali z żelaza. Wiem to od pewnego starego cieśli, który robił u mnie więźbe dachową i miał właśnie taka - 40 letnią siekierkę. Troszkę mi opowiadał o tych swoich siekierkach i kowalu, który je robił. Ale być może były tez siekierki całe z wysokoweglowej stali - trzebaby tylko zrobić próbe iskrową w kilku jej miejscach.
Re: filmik "zgrzewanie warstw"
Shiro ja mam tylko kawałki pochodzące z ostrza bo naprawiam stare siekierki jeśli jest już tak wyrobiona,że nie ma z czego wyciagnąc ostrza to wycinam je i wspawuje kawałki resorów ale zostaja mi te kawałki 
