Tak wogóle to miło wiedzieć, że ktoś to czyta ;p .
A teraz na specjalną prośbę
Kunoichi:
Bon-matsuri - obrzędy ku czci zmarłych. W teologii buddyjskiej za początek obrzędów uważa się ofiary złożone przez ucznia Buddy,
Mokurena, by uchronić zmarłą matkę od mąk piekielnych. W Japonii obrzędy te wprowadzono w 606 roku (dla zobrazowania tego faktu, my Polacy, wtedy ganialiśmy po jaskiniach

). W 733 święto
bon wpisane zostało do dworskiego kalendarza corocznych uroczystości. Wśród gminu wprowadzone w VII wieku, trafiły na podatny grunt shintoickiego kultu przodków i w rozmaitych formach synkretycznych przetrwały do okresu
Edo, kiedy to zaczęły się ujednolicać. Obecnie są najpowszechniej (obok Nowego Roku) obchodzonym świętem - niezależnie od przekonań religijnych.
Zwykle obchodzi się
bon w połowie sierpnia (trwa od dwóch do pięciu dni), w niektórych rejonach w połowie lipca. Najbardziej charakterystyczne elementy obchodów to:
-zdobienie ołtarzyków domowych (zwanych
butsudan) i składanie w nich ofiar (ryż, owoce itd.)
-zapalanie lampionów
bondoro, mających przywołać duchy przodków. Odbywa się to pierwszego dnia
bon, są to tzw.
mukaebi - ogonie powitania.
-odwiedzanie grobów i składanie na nich ofiar
-tańce
bon odori mające uczcić i zabawić przybywające w odwiedziny duchy.
Bon odori są najbardziej masowym przejawem obchodów
bon; wykonywane wszędzie, na wsiach, na ulicach, na placach miast. Uczestniczą w nich miliony ludzi ze wszystkich warstw społecznych. Towarzyszą im zespoły instrumentalne i wokalne.
-ostatniego dnia zapalanie pochodni przed domami, spuszczanie na wodę małych tratw i łódeczek z zapalonymi świeczkami, wypuszczanie fajerwerków - są to tzw.
okuribi - ognie odsyłające.
Zatrzymamy się na chwilę przy ostatniej części obchodów tego święta.
Okuribi przyjmuje zwykle formę taką, jaka opisana jest powyżej, w niektórych rejonach, odbiega ona jednak od standardów. Np. w Kioto połączono
okuribi z:
Daimonji-matsuri - bardzooo znany, obchodzony 16 sierpnia. Na górze
Daimonji rozpala się ogromne ogniska ułożone w kształt znaku "
dai" (wielki), są one doskonale widoczne z każdego punktu miasta. Następnie na czterech innych górach wokół Kioto rozpala się ogniska o innyc kształtach. W dniu festiwalu odbywa się cała masa imprez towarzyszących. Podobne uroczystości organizowane są też w Hakone (pref. Kangawa) i Yokote (pref. Akita), lecz nie dorównują sławą i skałą uroczystościom obchodzonym w Kioto.
W okresie
bon odbywają się masowe migracje ludzi do
furusato - stron rodzinnych, czyli do miejsca pochodzenia, gdzie znajdują się groby przodków.
Żródło: Kultura Japonii - Słownik, J. Tubielewicz
Bon odori

Tradycyjan muzyka:
Daimonji-matsunari
A tutaj
galeria z festiwalu bon i
zdjęcia reszty "ognisk" zapalanych wokół Kioto (można klikać na obrazki :> ).