Kino Japońskie - wykłady w Krakowie.

Hmm, no chyba wszystko jasne, chodzi o fabularne oczywiscie.

Moderator: Zarząd

Awatar użytkownika
MadSun
Posty: 902
Rejestracja: 13 czerwca 2004
Lokalizacja: Dublin

Kino Japońskie - wykłady w Krakowie.

Post autor: MadSun »

Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zaprasza na cykl wykładów filmoznawczych.

Akademia Kina Japońskiego

przygotowanie i prowadzenie dr Piotr Kletkowski

Kenji Mizoguchi opowiada o kobietach na przykładzie filmu Życie O-Haru (1952)
8 marca, godzina 18:00

Z boskiej-ludzkiej perspektywy. O twórczości Yasujiro Ozu, twórcy Tokijskiej Opowieści (1953)
12 kwietnia, godzina 18:00

W kręgu japońskiej opowieści grozy. Masaki Kobayashi czyta Lafcadio Hearna. Kwaidan-opowieści niesamowite (1964)
10 maja, godzina 18:00

Nowofalowa poezja okrucieństwa. O twórczości Shohei Imamury na przykładzie Ballady o Narayamie (1983)
14 czerwca, godzina 18:00

Filmy wyświetlane bedą w oryginalnej wersji językowej z angielskimi napisami.
Awatar użytkownika
MadSun
Posty: 902
Rejestracja: 13 czerwca 2004
Lokalizacja: Dublin

Re: Kino Japońskie - wykłady w Krakowie.

Post autor: MadSun »

Akademia Filmu Japońskiego
Otwarte wykłady filmoznawcze dr Piotra Kletowskiego (UJ)
2005 / 2006

24 października, godz. 18.00
Japońskie kino okresu klasycznego – twórczość Sadao Yamanaki
Prezentacja dokonań reżysera obrazu Człowieczeństwa i papierowych ozdób (Ninjo kami fusen, 1937), jednego z pierwszych arcydzieł kinematografii japońskiej

14 listopada, godzina 18.00
Humanistyczne kino Kona Ichikawy
Prezentacja twórczości autora słynnej antywojennej epopei Harfa birmańska (Biruma no tatekoto, 1956); obejrzawszy film Akira Kurosawa powiedział, że to „jedyny głos prawdy”.

5 grudnia, godzina 18.00
Jidai-geki, znaczy „opowieści miecza” – rzecz o kinie samurajskim
Analiza zjawiska na przykładzie filmu Kihachiego Okamoto Miecz zagłady (Dai-bosatsu tôge, 1966)

9 stycznia, godzina 18.00
Buntownicze kino Seijuna Suzukiego
Prezentacja sylwetki reżysera, który rzucił wyzwanie japońskiemu systemowi produkcyjnemu, ojca nowoczesnego kina spod znaku yakuza-movies, twórcy kultowego filmu Namaszczony do zabijania (Koroshi no rakuin, 1967


27 lutego, godzina 18.00
Yukio Mishima w kinie – rola, wpływ, inspiracje
Znaczenie wielkiego pisarza dla japońskiego kina nowej fali; szczegółowa analiza filmu Bać się śmierci (Karakkaze yarô, 1960), w reżyserii Yasuzo Masumury, z Yukio Mishimą w roli głównej

20 marca, godzina 18.00
Kinji Fukasaku – „wściekły pies” japońskiego kina
Analiza twórczości reżysera filmu Pogrzeb honoru (Jingi no hakata, 1975), mistrza kina komercyjnego, dziś już klasyka, inspirującym filmowców zarówno wschodnich, jak i zachodnich kinematografii (np. Quentin Tarantino, jemu zadedykował swój film Kill Bill)

24 kwietnia, godzina 18.00
Kafkowskie kino Hiroshiego Teshigahary
Omówienie filmowego dorobku jednego z najwybitniejszych i zarazem najoryginalniejszych japońskich twórców nowej fali, wsławionego adaptacjami literackich utworów Abe Kobo, m.in. Kobiety z wydm (Suna no onna, 1964 r)

8 maja, godzina 18.00
Szekspirowskie inspiracje w kinie Akiry Kurosawy
Analiza zjawiska na przykładzie pełnej, trzygodzinnej wersji filmu Cienia wojownika (Kagemusha, 1980, Złota Palma na MFF w Cannes), o którym to filmie Donald Ritchie – znawca kina japońskiego powiedział: „To ekranizacja dramatu Szekspira cudownie odnalezionego przez Kurosawę, we własnej głowie”.

5 czerwca, godzina 18.00
Takeshi „Beat” Kitano – Spadkobierca (filmowej) tradycji
Dlaczego Sonatina (Sonatine) z 1993 roku, wciąż pozostaje najlepszym filmem Takeshiego „Beata” Kitano – najwybitniejszego współczesnego reżysera Kraju Kwitnącej
Wiśni?
ODPOWIEDZ